Direktlänk till inlägg 28 januari 2016

lönedumpa pågår varje dag och alla vet

Av Ajva - 28 januari 2016 11:38

  Varje dag pågår det lönedumpning och alla vet om det. Man får ex.lön för mindre än två timmar inom städbranchen. Fast arbetet tar mycket längre tid.


Så Istället för att tjäna ex. 116 kr / timma tjänar man kanske i verkligheten kanske   58:- per timma och alla berörda känner till hur och vad man gör från arbetsgivarhåll. En städfirma lägger ett så lågt bud ex 58 minuter för att vinna upphandlingen. Anställer därefter någon på den tiden ev. finns ett jobb till på 58 min inom samma fastighet i ett köpcentrum ex. Man får oftast jobba dubbel tid för att hinna med alla göromål som ingår, eller åtminstående 1 timma längre. Lönen blir kanske halverad. Hur kan ni inom 

Fackföreningsorganisationerna tillåta detta?


Den enskilde kan inte klaga, i allafall lönar det sig ej att klaga. Man får bita  ihop och önska sig ett annat jobb i julklapp eller i födelsdagspresent. Och som det stod i tidningen, blir man inte glad av att inte ha någon som helst inflytande på sin arbetsplats. Borde det inte finnas en lag om att man inte får kräva mer arbete än man får betalt för.  Det borde vara så att den reela städtiden skulle var den man får betalt för.


Jag hoppas ni i Fackföreningsorganisationerna tar upp detta nästa gång det blir avtalsförhandlingar och kräver att det system som nu finns med med att städfirmor lägger ett så lågt anbud att den tiden inte kan hållas när en städare ska städa en butik på ex. 39 min fast arbetet tar en timma ca.


Håller ett öga på er Vänligen Ajva    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ajva - 17 december 2016 09:12

    Boggare och läsare Julen kommer med stora steg. Gör någon glad som du inte känner  du kan kanske en sk. tiggare eller någon annan. Inte en organisation utan en människa i din närhet.   En vän till mej har Bloggat och jag tycker det är v...

Av Ajva - 30 april 2016 09:10

Grattis till våran kung Karl Gustav som idag fyller 70 år   Grattis grattis till Kungen idag, jag hoppas du får en bra dag och ett fortsatt bra liv och ett roligt arbete i fortsättningen också. Du gör skillnad för Sverige och jag är stolt över er...

Av Ajva - 6 december 2015 17:28

Hallå Nu är det fint i alla fönster nästan, härligt med allt ljus i fönster och på balkonger och alla julbelysningar i vår offentliga miljö. Dessa 4 veckor , eller fem vecker till mitten av januari. är så fina och man blir glad när ser alla julbely...

Av Ajva - 25 november 2015 11:29

Kungen du har helt rätt alltså Carl 16 Gustav   Det är absolut rätt det du säger och bra att du uttalar ett miljöval som är bra för miljön, där är vi överens. Jag älskar att bada i badkar men nu för tiden (sen 20 år) gör jag inte det så ofta bla....

Av Ajva - 11 november 2015 06:21

Svårt att vakna i mörkret, men man måste ju upp och jobba. Jobbar i det stora varuhuset och många är beroende av att jag kommer dit och städar och tömmer skräp. Jag är ny på jobbet men ändå känner jag ett stort ansvar gentimot de som arbetar i butike...

Skapa flashcards